Public Relations obejmuje dziś w coraz większej mierze internet. Jak się okazuje specjalista seo musi znać wszystkie nowe trendy z nim związane. Jest to dziedzina szczególnie zmienna, bo internet wciąż ulega rozbudowie, a zasady działania wyszukiwarek (które mają wpływ na naszą widoczność w sieci) nie pozostają bez zmian. A więc specjalista seo musi je śledzić i żywo na nie odpowiadać.
Współpracę z klientem specjalista seo rozpoczyna od zebrania informacji na temat jego branży i firmy oraz jej obecnej sytuacji (widoczności) w intrenecie. Na podstawie analizy tych danych dokonuje się zbudowania projektu kampanii, który specjalista seo oczywiście z klientem konsultuje. No i rzecz najważniejsza: wdrożenie projektu, a więc szereg działań na rzecz wypozycjonowania strony firmy klienta oraz zbudowanie jego pozytywnego wizerunku w internecie.
Każdy specjalista seo zajmuje się dwiema dziedzinami z zakresu pozycjonowania stron. Pierwszą są działania nie dotyczące bezpośrednio treści znajdujących się na stronie firmy, której pozycjonowanie dotyczy. Są to działania z zakresu budowy i struktury interesującej nas strony internetowej.
Pozostały zakres działań, jakimi zajmuje się specjalista seo, to odpowiednia modyfikacja treści na stronie. Tak, by znajdowały się na niej odpowiednie tytuły, wyszczególnione najważniejsze treści, podkreślone nagłówki oraz informacje optymalnie nasycone słowami kluczowymi. Należy zadbać, by strona była czytelna dla każdego użytkownika internetu, ewentualnie dla specjalisty, który zajmuje się daną branżą (co dotyczy szczególnie profesjonalnych profesji i usług).
Wspomnianymi słowami kluczowymi, a właściwie ich właściwym rozmieszczeniem w treści tekstu, zajmuje się inny specjalista seo – copywriter. Jego zadaniem jest takie rozłożenie treści na tronie, by eksponowała ona pewne hasła (słowa kluczowe), ale by równocześnie treści były czytelne, przyjazne czytelnikowi i ciekawe.
Podsumowując: jakie korzyści zyskuje firma, gdy w ramach działań marketingowych w internecie, współpracuje z nim specjalista seo? Po pierwsze jest to widoczność w internecie, wysoka pozycja w wyszukiwarkach, a tym samym wzrost popularności danej firmy. Osiąga się to również poprzez umieszczenie w sieci szeregu informacji o niej, poza stroną główną (treści, zdjęć, komentarzy, opisów). Równocześnie z umieszczaniem pozytywnych treści, dba się o likwidowanie negatywnych. Dzięki temu firma ma możliwość zdobycia zaufania wśród potencjalnych klientów.
Oczywiście nie jest tak, że jeden specjalista seo odpowiada za wszystko. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron zatrudniają szereg specjalistów – od copywriterów począwszy po specjalistów zajmujących się kodem i strukturą stron. Każdy z nich jest odpowiedzialny za nieco inną gałąź działań na rzecz pozytywnego marketingu w sieci. Wraz ze wzrostem liczby osób ufających interentowi, jako wiarygodnemu źródłu informacji oraz miejscu sprzedaży produktów wysokiej jakości, rośnie nie tylko liczba specjalistów zajmujących się marketingiem w sieci, ale również firm zajmujących się kompleksowo obsługą klienta w tym zakresie.