Wobec wzrastającej roli internetu jako reklamy i źródła wiedzy, coraz większą rolę odgrywają również firmy zajmujące się pozycjonowaniem i optymalizacją stron. Ich celem jest umieszczenie konkretnych stron na szczycie list w wyszukiwarkach oraz zadbanie o wizerunek firmy w sieci. Za to ostatnie odpowiedzialne jest pozycjonowanie wizerunkowe. To nic innego jak usługa gwarantująca klientowi, że po wpisaniu nazwy jego firmy wyszukiwarka wyświetli kilka pozytywnych linków dotyczących właśnie jego firmy. Można więc powiedzieć, że poprzez budowanie pozytywnego obrazu firmy w internecie, pozycjonowanie wizerunkowe to PR wirtualnego świata.
Dziś z usługi tej korzystają głównie duże firmy, ale wraz z rozwojem pozytywnego marketingu ta sytuacja się zmienia. Każda firma, chcąca zbudować swoją markę, zaczyna interesować się kreowaniem pozytywnego imienia firmy właśnie w sieci (to medium do którego zwraca się coraz więcej klientów). Łatwo dziś poprzez negatywny PR zniszczyć dobre imię jakiejś marki – może tego dokonać na przykład konkurent na rynku. Takie zachowania są możliwe, ale niedopuszczalne. Rzetelna firma zajmie się przede wszystkim budowanie własnej marki i musi pilnować tego, jak ta marka prezentuje się w sieci. I tu właśnie niezbędne jest pozycjonowanie wizerunkowe, którym zajmują się profesjonaliści.
Pierwszą konieczną czynnością pozycjonera będzie sprawienie, że dana firma czy produkt, będzie pojawiał się na pierwszych (i na pewno na pierwszej) stronie wyszukiwarek internetowych. Oczywiście po to, by potencjalny klient łatwo dotarł do pożądanych informacji. Internet jest często pierwszym źródłem informacji na temat danego produktu lub metodą na weryfikację rzetelności jakiejś firmy. Niedopuszczalnym jest więc, by pożądanych informacji klient nie znalazł wcale, szukał ich zbyt długo (może to go zniechęcić), albo co gorsza – by znalazł negatywne informacje dotyczące wybranej firmy, produktu, czy usługi. Do takich sytuacji nie dojdzie, jeśli firma zadba o pozycjonowanie wizerunkowe. Dzięki niemu ktoś zapewni firmie to, by na pierwszej stronie wyszukiwarki było kilka linków jej dotyczących i opisujących ją w sposób pozytywny.
Firmy zajmujące się pozycjonowaniem dążą do zachowania zasad tak zwanego etycznego pozycjonowania. Jeśli po wpisaniu nazwy danej firmy lub jej produktów, znajduje się negatywny SPAM, firma zajmująca się pozycjonowaniem zacznie od jego usunięcia (poprzez kontakt z właścicielami właściwych domen lub depozycjonowanie ich). Druga sprawa to zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Udaje się to poprzez tworzenie pozytywnych (i rzeczowych) wpisów na stronach, w gazetach i forach. Poza materiałami opisowymi pozycjonowanie wizerunkowe dotyczy również promowania pozytywnych obrazów i filmików dotyczących danego tematu.
Poza tym, że pozycjonowanie wizerunkowe dotyczy marek, może zajmować się również promowaniem w internecie konkretnych produktów lub usług. Na tym jednak nie koniec. Coraz częściej osoby publiczne również sięgają po pozycjonowanie wizerunkowe. Oczywiście po to, by po wpisaniu ich imienia i nazwiska, w internecie pojawiały się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce pozytywne wpisy ich dotyczące.